Terug naar THAILAND
dan nog links rijden ook ! Van een avontuur gesproken ! Onze anders zo kalme Eddy zweet bloed en tranen. Na weer een voorlopige herstelling, brengen we een kort bezoek aan Kuala Lumpur. De hoofdstad leeft in de koorts van de bokswedstrijd Mohamed Ali - Joe Bugner die hier vandaag plaatsvindt en die we dan ook volgen… op televisie. De Chinezen worden bevangen door de gokgekte en besterven het bijna tijdens de kamp. Onvoorstelbaar ! Achteraf nemen we een kijkje in het Merdeka stadion .
Hier vlakbij is de Belgische ambassade en daar willen we even langs. Op het consulaat aldaar werkt onze stadsgenoot Paul Vanderdonckt en die gaan we verrassen met een onaangekondigd bezoekje. De olijkerd was verdorie net diezelfde morgen met vakantie vertrokken naar...Ronse. Van een verrassing gesproken ! Na een laatste , dus zware, avond in Singapore, toen we onze huurwagen gingen inleveren, hebben we maar wijselijk gezwegen omtrent de diverse reparaties die we onderweg zagen uitvoeren aan onze Datsun. Feit is dat er nu veel minder onder de motorkap stak dan toen wij hem in handen kregen. Konklusie : oosterse mechaniekers hanteren de Bijbelse gedachtengang : " als iets je hindert, knip het dan weg " !

Groot was onze verrassing wanneer we bij onze tussenlanding op de luchthaven van Bangkok een diner aangeboden kregen door de plaatselijke directeur van Air France. Onze bevindingen omtrent het doorkruisen van Maleisië per huurwagen zou bepalend worden voor het voortbestaan van deze reisbestemming. Wat een eer ! Enkele maanden later hebben we vernomen dat deze formule uit de brochures werd geschrapt wegens :   té gevaarlijk  !
juli 1975
Malacca : nederlandse grafstenen
         Kelongs
FOTOS
REIZEN
HOME
Via Segamat-Yong Peng en Jahor Baharu bereiken we Singapore gelegen aan het uiteinde van het schiereiland Maleisië . Voor ons het eindpunt van een ruim 900 km lange en toch wel avontuurlijke autorit. De eigenlijke naam van dit beroemde eilandje was Thumaseik. Het was Nila Utama, een prins van Sumatra die deze naam veranderde toen hij voet zette op dit exotische eiland om er een stad op te bouwen en er een vreemd dier zag dat een leeuw bleek te zijn. Singa Pura of stad van de leeuw . In 1819 werd ze door Sir Stamford Raffles in Britse handen genomen en werd pas in in 1965 een onafhankelijke staat.
Drievierden van de bevolking is van Chinese afkomst en zij drukken hun stempel op het dagelijkse leven, vooral de handel. Heel Singapore is één handelszaak en bovendien nog taksvrij !  Gans de stad is een mengeling van oud en nieuw. Naast de tempels vindt men de nachtclubs. Naast de meest moderne flatgebouwen de grootste krotten van de chinese wijk.  Deze stad waarvan men zegt dat ze de properste van gans Azië is, wordt nog elke dag aangevreten door een smakeloos modernisme. Natuurlijk is kuieren en winkelen op Orchard Road wel best aangenaam. Toch valt nog meest te beleven in de oude chinese stad. Met zijn verscheidenheid aan kleuren , zijn ontelbare openluchtrestaurantjes, zijn wierookstokjes en zijn doordringende pikante geur van kruiden en spijzen.
Dan is er ook de haven. Een bonte wemeling van boten, chinese jonken, Maleise Prahus tot tankschepen. Dit is een van de grootste zeepoorten ter wereld. Op deze plek hebben we al stilletjes gedroomd van andere horizonten.
Verder kan Kuala Lumpur ons niet echt boeien. Daarvoor is het te modernistisch qua urbanisatie. De nieuwe bouwstijlen zijn te vloekend tegenover de sierlijkheid van de oudere koloniale gebouwen.
De hoofdweg naar Malacca is vrij goed zodat we goed opschieten. We rijden langs eindeloze rubberplantages. Dit land levert immers een derde van de wereldproductie. Aan de rand van de plantages treffen we dan weer uitgestrekte rijstvelden aan.
Na een zeshonderdtal kilometer jungle bereiken we de stad Malacca aan de zuidwestelijke kust. Met zijn bedrijvige vissers- handelshaven en zijn drukke winkelstraatjes is Malacca uitgegroeid tot een der belangrijkste steden van de federatie. Bij de stadspoort stonden we even versteld. De in de muurstenen uitgebeitelde opschriften waren in de Nederlandse taal. Een duidelijke reliek van wat ooit de machtige Oostindische Koopvaartmaatschappij was. Op deze plek bouwde Alfonso d’ Albuquerque een majestueuse burcht met uitzicht op de Straat van Malacca . Daarvan zijn nu nog slechts enkele grafstenen en een kerkruine de stille getuigen. Hoe aantrekkelijk een aangenaam Malacca ook was, wij moesten nog een paar honderd kilometer zuidwaarts
De enige weg naar Kuala Lumpur biedt weinig afwisseling . Jungle zonder meer. Als er al eens een alternatieve piste is naast de hoofdweg, dan loopt die ook meestal dood eens voorbij de enkele schaarse kelongs. De huurauto krijgt vootdurend problemen met  de electrische bedrading. We verbruiken meer zekeringen dan benzine tot een "wireman" enkele kabels doorknipt onder de motorkap. Het gevolg is dat
we een honderdtal kilometer verder moeten zonder richtingsaanwijzers , claxon en ruitenwissers. 0nder een tropische regenbui , tijdens de spitsuren , rijden we aldus de hoofdstad binnen. Stel je voor dat ze hier
     Rasa Sayang Hotel
                  Penang: slangentempel
Rondom het eiland loopt een weg van 75 km.  Zoals op vele plaatsen in het Verre Oosten zijn het vooral de tempels die bezienswaardig zijn. De bekendste, meest bizarre en wellicht een van de weinige ter wereld, is de slangentempel . Levende , geelgroene reptielen kronkelen rond offertafels , deuren en deurlijsten , kandelaars en op de planten welke zich in deze tempel bevinden . Aangetrokken door de wierook zijn ze bedwelmd maar blijven toch erg gevaarlijk en uiterst giftig ! (één beet kan dodelijk zijn). Het binnenland van Penang bestaat hoofdzakelijk uit een dichte tropische jungle met enkele kleine nederzettingen, diep verscholen tussen de palmbomen. In de paalhutten of Kelongs woont een eenvoudig volkje dat leeft van artisanale landbouw en fruitteelt .  Nadat we Penang in alle richtingen hadden doorkruist trokken we naar het vasteland. Jammer genoeg is het noordelijk gedeelte ook de schuilplaats van de communistische guerilla- organisaties die, net als in de omgevende landen Laos , Cambodja , Vietnam en Thailand , meer en meer aan invloed winnen. Alhoewel het gevaar reëel was kwamen we toch niet in aanvaring met deze rebellen waarvan de aanslagen hier deel uitmaken van het dagelijkse nieuws . Gelukkig maar !
Selamat Datang ! Welkom in Maleisië ! Dit is de verwelkoming die je overal op borden aantreft als je dit land binnenkomt. De zon doet in ieder geval haar best om ons warm te ontvangen . Het is drukkend heet op het eiland Penang . Deze “ Parel van het Oosten “ ligt in de Indische Oceaan op nauwelijks 3 km van het Maleise vasteland. De vroegere benaming was “ Pulang Pinang “ of “ eiland van de pinangnootpalm “ . Helemaal nog onbewoond was de favoriete schuilplaats voor de piraten uit de Indische Oceaan. In 1786 voer Capt. Francis Light van India naar dit eiland dat meteen ten prooi viel aan de landhonger van de Britten: het werd koloniaal bezit. De hoofdstad Georgetown is zoals elders in Maleisië een smeltkroes van rassen en nationaliteiten. In de eerste plaats zijn er de handige zakenlui: de Chinezen. Verder Malays, Indiers en Pakistani, Bajans, Ibans enz. We verblijven in het haast onbetaalbare Rasa Sayang Hotel , een Duits super-de-luxe resort  . Gelukkig is het maar voor één nacht. Hier pikken we morgen de auto op waarmede we voor Air France , als eerste  Europese toeristen , dwars door Maleisië zullen trekken
Dwars door MALEISIE
KAART
joomla visitor
Find more about Weather in Kuala Lumpur, MS
Click for weather forecast